(nejen) web marketing v praxi...

pátek 26. listopadu 2010

Katalogy, agregační služby a PíáR články

Dalším z mnoha způsobů jak propagovat začínající projekt jsou katalogy, agregační služby a "pseudo" PR weby. O těchto možnostech zde něco málo napíši.
První věc, kterou budete chtít jistě začít, bude registrace do katalogů. Nezačínejte tím!

Tedy alespoň né způsobem, že se budete snažit protlačit odkaz na váš projekt do všech možných i nemožných katalogů. Přiznejme si, že většina je spíše "nemožná". Katalogy a s nimi spojené "PR weby" totiž vznikají a zanikají jako houby po dešti. I kdyby jste se snažili sebevíc, nikdy se vám nepovede zaregistrovat váš web na všechna tato místa. A buďte rádi!
Nevím jak vy, ale můj čas, který jsem po práci věnoval kulturnímu serveru Informuji.cz byl drahý. Každou volnou půlhodinu jsem obětoval rozvíjení a zdokonalování samotného webu. Kdybych se místo toho snažil protlačit odkaz do všech katalogů a "PR webů", nikdy bych nic nedokončil.

Pravda, také jsem později některé katalogy využil. Vybral jsem přesné kategorie asi ve 20 "největších", kam jsem web Informuji vložil. Kupodivu se to ve výsledcích vyhledávání pozitivně projevilo. Při registraci je ale velice důležité dbát na relevantní kategorie a anchor texty vkládaných odkazů. Já jsem si vytvořil 3 - 4 různé popisky a texty odkazů + jsem navíc odkazoval "dovnitř" prezentace. Nesměroval jsem tedy vše na hlavní stránku webu. A tady vidím asi největší přínos. Pokud tedy využijete katalogy k prezentaci projektu, snažte se tyto pravidla dodržovat - ve finále vám pomohou více než si myslíte.

Co od katalogů můžete čekat kromě odkazu na váš web? Nic! Žádný návštěvník odtud nepřijde, žádný nákup se přes tento odkaz neuskuteční!Neplatí to naštěstí o všech. Je tu jedna výjimka. Katalog Seznamu. Ten jediný dokáže přivést reálné uživatele. Záleží ale na kategorii a pozici vašeho záznamu v ní. Jsou kategorie, které mají denní návštěvnost přes 100 000 unikátů. A odtud už může přijít slušná porce návštěvníků.

Kam jinam se vyplatí odkaz vložit? Nikam! Věřte mi, že vkládat záznam do jiného katalogu se opravdu nevyplatí. Ba naopak - nikdy nevíte, co s katalogem jeho majitel v budoucnu provede. Co když katalog získá špatnou "karmu"? BadRank se pak může promítnout i na váš web. A za těch pár bezvýznamných linků to opravdu nestojí. 
Nehledě na to, že pokud se váš webový projekt stane významným. Začnou ho do (nově) vznikajících katalogů vkládat sami majitelé. Mohu potvrdit. Ač z toho nemám největší radost, objevují se linky na Informuji.cz na nejrůznějších místech - myslím teď těch katalogových.

Jak je to s PíáR weby? Tak zvané "PR články", jak rádi používají nejrůznější "SEO profesionálové" a registrátoři, jsou ve skutečnosti pouze další katalogové záznamy. Tedy mluvíme-li pořád o "free marketingu". Pořádný a opravdový PR článek, umístěný na kvalitním a relevantním serveru se totiž pohybuje v řádech tisíců až desetitisíců korun.
Osobně využívám jediný PR web a to PressWeb.cz. Zde je možnost vložit jednou měsíčně tiskovou zprávu zdarma. Valný efekt to sice nemá, ale pořád je to 10x významnější, než se snažit přidat tiskovou zprávu či čánek do ostatních "zdarma PR webů". Za zmínku možná ještě stojí PressPortál.cz. Toť vše.

Posledním dnes popisovaným zdrojem návštěvnosti a odkazů jsou agregační služby. Agregátory všeho možného i nemožného se poslední dobou rozmáhají podobně jako katalogy. Je to dáno tím, že tyto služby jsou víceméně bezúdržbové weby a jejich majitelé si tak přijdou na nějakou tu korunu bez práce (což je fajn).

V čem spočívá takový agregátor? Jednoduše zpracovává zaregistrované RSS zdroje. Z těch následně zobrazuje perex (upoutávku) článku a odkazuje na detail článku na vašem webu. U některých agregátorů zpráv se přebíraná zpráva zobrazuje na samostatné stránce a agregátor tak vytváří duplicitní textové stránky k vašemu originálnímu článku. Tady by se dalo namítnout, že je to vlastně problém a vy tak přijdete o jedinečnost obsahového sdělení. Je to tak! Ale jak jsem psal v článku o linkovacích službách, přesně tyto odkazy a zaindexované stránky přivádějí návštěvníky i když vaše stránka ještě (nebo už) není v indexu vyhledávačů.
Každopádně používání těchto služeb - alespoň vybraných - vřele doporučuji. Návštěvnost z těchto serverů sice není nějak závratná, ale několik desítek lidí denně vám z těchto webů jistě přijde.
Pokud tedy máte co nabídnout k agregaci, zvolte relevantní kategorie a zvesela agregujte. Doporučím vám tyto vyzkoušené: AktualniZpravy.cz, PraveDnes.cz a Kecteni.cz.

Máte někdo vyzkoušeno něco, co by mi vyrazilo dech? Doporučte, rád doplním a vyzkouším!

2 komentáře:

  1. S katalogy mám podobnou zkušenost. Katalog seznamu mi z referral zdrojů přivádí skoro nejvíc uživatelů - když počítám pouze nové návštevy, tak je na druhém místě v pořadí! Navíc s nejnižší bounce rate. Takže když na školení školitel říkal, že k ničemu jsou všechny katalogy, tak jsem ho tím překvapil...

    Naopak z ostatních katalogů (zkoušel jsem jich ale málo) mám většinou jen jednu přímou návštěvu, asi když si jeho správce ověřoval, jestli odkaz funguje :-) Výjimkou mohou být oborové katalogy, ale to hodně závisí na oboru působnosti. Zajímavou myšlenkou je vkládat odkaz jinam než na homepage, to dělám na spoustě jiných míst, ale v katalozích ne. Uvažoval jsem o tom jenom u katalogů vztahujících se k nějaké zeměpisné lokalitě, ale k těm jsem se ještě nedostal (a nevím, jestli se k nim dostat chci :-)

    Jinak super seriál! O čem bude další díl? ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně tak, Seznam katalog je jeden z nejvýkonnějších refererovaných zdrojů. Třeba na Informuji.cz jen za listopad přišlo z katlogu Seznamu přes 200 návštěvníků - v průměru zobrazili 7,5 stránky na osobu a ztrávili na webu téměř 4 minuty. Kdyby takovéhle chování návštěvníků bylo i z jiných zdrojů, vůbec bych si nestěžoval.

    Ale jak jsem psal. Záleží v jaké kategorii a na jaké pozici záznam je. Je také dobré vědět, že pokud je stránka kvalitní, není problém ji vložit do více kategorií a hlavně pak odkaz směřovat na jinou část webu.

    Regionální katalogy, pokud se nejedná o mikroregiony jsou mrtvé. Zkoušel jsem myslím nějaký zlínský region a nepřišla odtud ani noha :) Něco jiného je, pokud jde o mikroregion - teď si trochu přihodím - Na adrese http://www.praha-3.informuji.cz mám firemní katalog pro Prahu 3 s návštěvností kolem 5 000 unikátů měsíčně a odtud už směřuje návštěvnost slušná. Tedy samozdřejmě na akce odehrávající se v Praze.

    Námětů na další článek mám víc, uvidím čím začnu :) Ale díky!

    OdpovědětVymazat

Máte k tomu něco? Napište to...