(nejen) web marketing v praxi...

čtvrtek 18. listopadu 2010

Linkovací služby - zbytečnost?

Na propagaci kulturního serveru Informuji.cz používám několik metod. Prvotně musím poznamenat, že jsou to metody, které nic nestojí. Tedy kromě času!
Za více než rok jsem měl možnost tento free marketing poměrně slušně poznat a tak se zde můžu postupně podělit o to, jak v naší kotlině levně propagovat začínající projekt.

Z názvu článku je jasné, že začnu linkovacími službami Právě tam může propagace projektu začít.

Jaké linkovací služby využít, když je jich tolik? Můžete postupovat vyřazovacím způsobem. Pokud se jedná o česky psaný web je zbytečné používat nebo mít na webu mraky ikon zahraničních služeb jako je digg.com, Del.icio.us nebo Technorati.com - prostě a jednoduše je u nás nikdo nepoužívá.
Dále můžete téměř jistě oželet i slovenské služby a to i Vybrali.sme.sk, která je asi nejznámější.

Po této selekci už hodně záleží na jaké téma píšete a jakou cílovou skupinu má web oslovit. Bude-li projekt o webových technologiích, možná některý čtenář využije googlovské služby jako Google reader nebo si třeba přidá nějakou akci do kalendáře. Moc tomu ale nevěřte! Na Informuji.cz jsem tyto služby tlačil dost dlouho a přesto toho nikdy nikdo nevyužil.

Pro česky psaný web tak zůstávají ve hře pouze české linkovací služby. Osobně jsem věřil a používal ty nejznámější - pod každou akcí či článkem jsem návštěvníkům nabízel možnost přidání této stránky na Linkuj.cz, Jagg.cz a Topclanky.cz. Ostatní služby jsem nezkoušel, ale dovolím si tvrdit, že jejich přínos na webu je nulový. Takový přínos mají totiž i výše zmiňované.
Uživatelé jsou příliš líní a lhostejní propagovat obsah, který není něčím naprosto vyjímečný. Když si k tomu připočítáte nutnost se u takovýchto služeb registrovat, tak rázem 99% návštěvníků tuto akci nikdy nedokončí. Výhodou by tak mohly být služby, kde není potřeba mít účet k tomu nějakou stránku "lajkovat".

Z důvodů naprostého neefektivního zabírání místa, odkazování na "nefunkční" služby a posílání návštěvníků někam, kde to neznají, jsem se rozhodl tyto služby z webu Informuji.cz jednou pro vždy odstranit.

Má tedy význam linkovací služby využívat? Ano má. Pokud nabízíte naprosto ojedinělý obsah (fotku nahé Agáty Hanychové nebo stránku s nelegálním a posledním nastreamovaným dílem Dextera).

Abych jenom nekritizoval a úplně neodpískal používání těchto služeb, doplním i výhody, které ssebou jejich použití přináší.
Poslední měsíce se snažím některé články přidávat ručně na Linkuj.cz a Jagg.cz.
Primární efekt je téměř nulový. Z 120 000 návštěvníků za poslední 2 měsíce byla návštěvnost z Linkuj.cz celých 82 lidí - ti navíc téměř ihned opustili web a kromě zbytečných requestů na server jsem z nich nic neměl. A Jagg.cz? Ten je mrtvý! 23 návštěv a téměř stejné znaky.
Co mám ale vyzkoušené je, že moc - opravdu moc - záleží na tom jak napíšete titulek! Přes 50 lidí z těch 80 na Linkuj.cz přišlo přes titulek, který jsem musel manuálně upravit a vyzněl tak vůči článku trochu jinak: Dívka, která si hrála s ohněm: nepovedený thriller... - v první chvíli mi to nedošlo, ale po té "smršti" návštěv z Linkuj jsem pochopil :) Tudíž, pokud chcete zaujmout - Bulvarizujte!

Kde je ale skutečný přínos těchto služeb? To je indexace vyhledávači a dokonalý pomocník indexovacích robotů. Stránka vložená na Linkuj nebo Jagg je téměž okamžitě dohledatelná a nemusíte tak čekat na samotné zaindexování vaší stránky. Pro začínající projekt, kde píšete o aktuálních tematech je to naprostá nutnost! Na Informuji.cz takovou pomoc již nepotřebuji, nový příspěvek je indexován během několika vteřin (Google), ale všem, kteří začínají, určitě toto manuální popostrčení doporučuji. Ale všeho s mírou - spamování těchto služeb by vám neprošlo!

A co Facebook a Twitter... co Seznam nebo Orkut? O sociálních sítích a agregačních službách napíši jindy.

Kam teď? - Katalogy, agregační služby a PíáR články

2 komentáře:

  1. Súhlasím s článkom. Ja využívam najmä vybrali.sme.sk a celkom mi to funguje. Návštevnosť sa hýbe rádovo v desiatkach pri jednotlivých článkoch. Občas však vyskočí na stovky a raz mi vyskočila návštevnosť na 6000 návštev. Jednalo sa o článok, kde zámerne som napísal bulvárny titulok

    OdpovědětVymazat
  2. Já tímto způsobem propaguji web caskrmeni.cz a také dobrá zkušenost. Vždy když přidám nový produkt, tak ho prolinkuji z linkuj.cz, jagg popřípadě facebook a twitter.

    OdpovědětVymazat

Máte k tomu něco? Napište to...