(nejen) web marketing v praxi...

pátek 3. prosince 2010

Sociální sítě a jejich integrace na web?

Obloukem se v tomto článku vrátím k linkovacím službám, kde jsem naznačil možnost použití sociálních sítí při využívání free marketingu. Bohužel jsem byl dlouho odpůrcem jakékoliv sociální komunikace na internetu. Jsem stará škola, takže raději se svými přáteli zajdu na kávu či víno. Tam jim "olajkuju" jejich nápady nebo si je přidám na můj osobní list přátel :)

Sociální sítě na webu jsem podcenil. Přehlédl jsem totiž jejich schopnost a sílu podpořit webový projekt. Ujel mi tak vlak hned na začátku a teď se ho marně snažím dohnat. Proto berte tento článek jen jako nástřel možností a nutné minimum využití sociálních sítí při propagaci (nejen) webového projektu.

I tady, jako v ostatních případech, záleží na tom, jaký typ projektu budete propagovat. Jedná-li se o firemní produkt, budete muset postupovat jinak než při propagaci zábavního serveru. Já tu nastíním tu minimální cestu kudy jsem se vydal propagovat kulturní portál Informuji.cz.

První věc, kterou musíte udělat je založit si FaceBook - jestliže ho ještě nemáte. Pokud totiž budete chtít využít obrovský potenciál FaceBooku (přes 3m. uživatelů), musíte mít účet. Pro webový projekt či produkt si založte stránku, né skupinu! Kromě samotného propagování napříč FB, které pominu, využijte Facebook for Websites  Doplňte vaše stránky sociálními pluginy - Like nebo tlačíko sdílení je naprosté minimum. Umožníte tak jednoduché sdílení obsahu vašim návštěvníkům.

FaceBook těchto pluginů nabízí více. Zkuste je nějak rozumně využít. Pokud si troufnete na JavaScript  SDK, otevřou se vám další možnosti propojení FB a vaší webové stránky. Na Informuji.cz používám Open Graph protocol spolu s like tlačítky všude tam, kde to má nějaký smysl. Určitou dobu jsem využíval komentáře FB, které fungovali výborně. Bohužel tak dobře již nefungovala poslední verze SDK knihovny a tvořili se duplicity stránek. Tento bug by ale již měl být opraven.

A jak to v reálu vypadá s návštěvami, které přijdou přes FB? Bohužel je tato návštěvnost značně specifická. Na Informuji.cz - 2,80 Stránky/návštěva a měsíční průměr přes 600 návštěv. Tito fanoušci jdou přímo za cílem, nelze tedy čekat další interakce a zobrazení mimo FB.

Své sdílecí tlačítko má i další rozšířená sociální síť Twitter. Ten v ČR však využívá podstatně méně lidí. I cílová skupina uživatelů Twitteru je značně specifická. Proto jsem toto tlačítko prozatím nevyzkoušel. Naopak ale věřím, že jsou obory (vše co se týká IT), kde má tlačítko Twitteru větší přínos než like FaceBooku.

Poslední přínosná věc, kterou zde zmíním sice nepatří mezi sociální sítě, ale je podobně důležitá. Tou je možnost přidat zprávy nebo články na homepage Seznam.cz (Centrum.cz). Stačí k tomu funkční RSS a tlačítko Seznamu. Návštěvnost sice není a nebude taková jako z FaceBooku, ale statistická čísla jsou velice zajímavá. Vřele tedy doporučuji tuto drobnost implementovat.

Bonus na závěr? Před pár dny potvrdil Bing i Google, že odkazy ze sociálních sítí FaceBoook i Twitter mají přímý vliv na SEO. Je tam sice několik "ale", ale další plusové body pro odkazovanou stránku to jsou.

Poznámka: Jsou tu samozdřejmě další sociální sítě, které by stálo za to vyzkoušet a popsat (YouTube, Lide.cz, Orkut...). Já s nimi však nemám žádnou zkušenost a bojím se, že ani mít nebudu. Pokud někdo máte nějaká relevantní data, pochlubte se, rád se přiučím...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Máte k tomu něco? Napište to...