(nejen) web marketing v praxi...

čtvrtek 14. července 2011

Budování odkazové základny - linkbuilding

Po delší době zkusím zase napsat něco málo o web marketingu - tentokrát hlavně o linkbuildingu, který lze dělat zadarmo nebo jen s minimálními (finančními) náklady.
V minulých článcích jsem zmiňoval přínos katalogů, agregátorů a pseudo "PíáR" webů, sociálních sítí a pluginů nebo linkovacích služeb. Psal jsem o soutěžích, Google Places i jiných možnostech propagace webu. Dnes nadhodím další tipy jak a kde zviditelnit vaše webové stránky a získat nějaký ten odkaz. A o ty přeci jde.

Diskuze

První a poměrně jednoduchou metodou jak získat relevantní odkazy jsou tematické diskuze. Tematické je záměrně podtrženo, protože odkaz z diskuzního fóra o papoušcích při propagaci kulturního webu asi moc nepomůže ;) Snažte se tedy držet tematu ke kterému máte co říct a kde by byl i odkaz přínosem. Ať už se jedná o diskuzní fóra, blogy nebo diskuze u zpravodajského serveru, vždy si případný příspěvek pořádně promyslete. To poslední co by admin chtěl jsou nepodněné "spam" příspěvky.

Wikipedia

Pokud máte o daném tematu opravdu co říct a myslíte si, že váš web nebo článek je natolik dobrý, můžete se pokusit doplnit informace o vašem oboru spolu s odkazem na zdroj (váš web) na online encyklopedii Wikipedia.org. Pokud budete mít štěstí nebo fakt kvalitní příspěvek, editoři ho nesmažou a vy tak můžete získát poměrně zajímavý zdroj návštěv.

Partnerství

Myslím tím to mediální. Pokud máte navštěvovaný web a co nabídnout potenciálním partnerům, zajisté váš web přidají na oplátku mezi partnery či umístí vaše logo. Navíc bývá tato možnost získání pozornosti oboustranně zajímavá. Během necelých 2 let jsme s Informuji.cz byli mediálním partnerem mnoha akcí a vybudovali si slušné renomé.

Zajímavý a jedinečný obsah

Asi nejtěžší ale nejlepší možností jak získat odkazy na váš web je psát zajímavé a jedinečné články. O těch se totiž návštěvníci rádi zmíní ostatním a odkážou na ně.
A jak takový článek může vypadat? U nás na Informuji.cz píšeme recenze na probíhající výstavy čí zajímavé akce. Pořadatelé těchto akcí samozřejmě hlídají mediální ohlasy zařazují je do sekcí jako "napsali o nás" apod.
Dalším jistě zajímavým obsahem jsou nejrůznější seznamy a sumáře (u nás třeba seznam jazzových klubů v praze) nebo atraktivní video či rozhovor...

Když už jsem u toho videa. Další z možností jak na sebe strhnout pozornost je virální marketing. To už ale kloužu někam, kam jsem v tomhle článku klouzat nechtěl.

Widgety a doplňky na stránky

Ideální možností, jak snadno získat nějaký ten odkaz a návštěvníka, jsou nejrůznější widgety a komponenty, které se dají umístit na webové stránky. Ať už pomocí jednoduchého javascriptu nebo jiným způsobem.
Na informuji.cz dáváme webmasterům možnost přidat na svůj web aktuální kulturní akce z regionu nebo využít RSS s programem nějakého kina. Šikovný webmaster si widget upraví ke své spokojenosti a v praxi to pak může vypadat jako na webu kamzasnehem.cz (pravý sloupec) nebo na e-vylet.cz (akce na jihu Moravy).

"Barter" nebo jiná výměna

Zkuste se poohlédnout po podobně zaměřených webech (nemyslím tím zrovna konkureci, ale spíše weby, které jsou vašemu oboru  nějak příbuzné) a zkuste jim navrhnout určitou formu spolupráce. My takto například spolupracujeme s informačním serverem, kterému předáváme zajímavé tipy na akce a na oplátku sem tam zveřejníme jejich článek. Můžete ale začít i tím nejmenším a omezit se pouze na výměnu odkazu. Když už ale s někým navážete kontakt, proč z toho oboustranně nevytěžit více?

Mikrostránky a podpůrné weby

Další z běžně využívaných možností jak levně popostrčit promovaný web jsou mikrostránky tvořené primárně pro tento účel. Aby měly podobné stránky nějaký význam, je nutné vytvářet je s rozumem. Tedy žádné nechutnosti v podobě změti klíčových slov, ale opravdu kvalitní a informačně (nebo jinak) zajímavé stránky. Na Informuji.cz nám takto pomáhá informační stránka o Stavovském divadle (za doménu jsem dal mimochodem slušný balík). A že se náramně vyplácí je jasné ze statistik návštěvnosti...

Nákup odkazů

Finančně nejnáročnější formou linkbuildingu je nákup odkazů. Každý sice ví, že vyhledávače podobné věci zrovna dvakrát nemusí, ale u konkurenčnějších oborů se bez toho prostě neobejdete. Ať si říká kdo chce co chce, nákup odkazů je stále tou nejsilnější zbraní proti propadu v SERPu. Musí se to ale umět!

Napadají mě i další možnosti získávání odkazů a pozornosti, ale ty už nejsou tak efektivní nebo si je nechám do jiného článku, uvidím... ;)

Moudro na závěr

Budování kvalitního odkazového profilu není jednoduchá ani krátká záležitost. Linkbuildingem se zaobírají celá oddělení renomovaných SEO firem i jednotliví linkbuildeři na volné noze. Pokud tedy příliš nerozumíte webové optimalizaci, nechte si poradit. A hlavně, nechte si poradit od někoho, kdo tomu rozumí!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Máte k tomu něco? Napište to...