(nejen) web marketing v praxi...

středa 25. ledna 2012

Je český Twitter připravený na "word of mouth" reklamu?

Není! Ne, to by bylo příliš jednoduché shrnutí. Stále věřím, že je, i když prvních pár dnů od spuštění platformy PayForTweet mě přesvědčuje o opaku.

PayForTweet.com, platformu pro nákup "reklamních" tweetů jsem dělal ze 3. důvodů. Tím prvním bylo, otestovat si, zda je česká a slovenská Twitter scéna dost velká na to, aby zde mohla podobná služba (úspěšně) fungovat. 2. důvodem bylo, že jsem si chtěl vyzkoušet implementaci Twitter API do vlastní aplikace. A třetím a ,avšak důležitým, důvodem bylo, dokázat si, že jsem schopen během pár týdnů vytvořit "funkční" aplikaci, která má jasný business model a dává smysl (alespoň mně).

Zvláště ten poslední důvod byl pro mě výzvou a vzpruhou zároveň. Po roční a nekonečné práci na Projectialu, kterou jsem nedokázal uhlídat a kde jsem byl neustále závislý na programátorovi, jsem si ověřil, že když člověk chce, má chuť a motivaci, může během pár týdnů přivést nápad k životu.

Jasně, nejedná se tu o kdoví jakou aplikaci, ale myslím, že svůj účel splňuje. Pokud se v Čechách a na Slovensku najdou progresivní inzerenti a marketingová oddělení, může i fungovat.

Kde ale vidím hlavní problémy?

1. Twitter trh u nás není vyspělý a připravený na podobnou službu. To se ukázalo během prvních dnů, kdy jsem platformu testoval. Český neduh a pravidlo,"kopnout si je lehčí, než pomoct zatlačit", opět ukázaly svou sílu. Čest výjimkám (@fremycz)!

2. Nikdo tu nechápe sílu "word of mouth"? Tak mi to přišlo, když jsem četl komentáře typu "Proč bych měl publikovat reklamu?" nebo "Nenaštvou se followeři, když jim tweetnu reklamu?!"
Proboha, proč? Lidi, vždyť je na vás jak, co a jestli budete promovat..! To tady opravdu nikdo nevidí sílu tweetu, který napíši o službě nebo produktu, který mě zaujal? ...Vyzkoušel jsem si ho a teď o něm povím svým známým, co je na tom?

3. (Skoro) Nikdo tu nezná cenu (svého) vlivu. Záměrně jsem nevypustil to slovo "skoro". Komunikoval jsem službu s Martinem Malým (@adent), který mi vytýkal směšně nízkou cenu úvodní "self promo" nabídky. Ano, možná jsem udělal chybu, když jsem v 1. nabídce v systému nabídl za tweetnutí 5CZK. Bylo to myšleno jako "poděkování" za zmínku o službě a vyzkoušení systému v praxi. Za to jsem si ovšem v konečném důsledku vysloužil jen kritiku. Beru, nabídku jsem stáhl a další již byla v adekvátní výši...
Jak ale určit cenu koupeného tweetu? Doufal jsem, že v tom pomůže trh. Jak je ale v českém a slovenském prostředí zvykem, jsme specifický trh...

4. Twitter komunita v CZ a SK je příliš omezená. Myslím tím omezená velikostí ;) Bojím se, že pro potenciální inzerenty je současných, necelých 100 000 Twitter účtů málo. Ano, málo se to v porovnání s Facebookem zdát může, ale je třeba si uvědomit i současnou cílovou skupinu Twitter uživatelů.
Vždyť, kde jinde lépe hledat vývojáře, markeťáky, grafiky, designéry, PíáRisty a lidi motající se kolem nových technologií?

Závěr.
Službu jsem nedělal s cílem zbohatnout. Chtěl jsem ověřit trh a dostat "chytrou" reklamu do česko-slovenského povědomí. Kdo ví, jestli má šanci a inzerenti koule...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Máte k tomu něco? Napište to...