(nejen) web marketing v praxi...

pondělí 11. listopadu 2013

Mobilní aplikace? Ne, děkuji!

Tohle téma mi v hlavě leží dobrých pár měsíců. Bohužel, poslední dobou nejsem schopen sepsat cokoliv, co je delší než 140 znaků a i s tím mám dost problém. Naneštěstí, ale spojení "mobilní aplikace", "kůl appka" a podobné, slyším každou chvíli, takže si teď konečně ulevím...

V první řadě rovnou píši, že vlastním mobilní přístroj značky Nokia s číselným označením 6230. Takže žádný internet, žádný display a už vůbec žádná "kůl appka". Ano, dost možná nejsem cílovka a celé to jen nechápu (nebo nechci chápat)!

Ale teď k tématu...

Všechno to začalo v létě. Slunce pálilo, v kanclu se nedalo dýchat a festivalová sezona byla v plném proudu. Každý den nám do redakčního mailu Informuji chodila spousta zajímavých informací (ne, že by jich jindy snad chodilo míň - ba naopak). A pak to jeden den přišlo... "Oznamujeme, že festival XY má skvělou unikátní mobilní aplikaci, kterou si zamilujete!". Potom to přišlo další den v podobném znění, akorát z jiného fesťáku. Těch fesťáků nakonec bylo tolik, že tomu k unikátnímu, skvělému, cool, neotřelému a bezkonkurenčnímu nápadu chybělo hodně!

Všechny ty unikátní zprávy popisovaly to samé. Máme aplikaci. Stála nás spoustu peněz, protože jsme ji nechali dělat pro 3 hlavní platformy, takže je prostě skvělá. A teď si jí stáhněte na tomhle linku, protože je v ní spousta udělátek (i nějaká hra, která vás bude děsně bavit). Jinak jsou tam ty samé informace jako na webu, ale když budete aktualizovat, budete je mít nejčerstvější...
V podobném duchu, avšak s větším nátlakem a prosbami o zveřejnění pak šlo druhé kolo mailů! Tam už promotérům docházelo, jak dobře že to investovali...

Ono totiž "vyhodit" v lepším případě desítky tisíc (spíše se tu ale bavíme v řádech sta tisíců) není pro festival úplně bezbolestné. Zvláště, když představa bývá sakra vzdálená od smutné reality. Když v létě přišel 1. mail, smál jsem se tomu, nakonec jich ale dorazilo tolik, že (sice se zpožděním) jsem se k tomu musel vyjádřit!

Co si z toho tedy vzít, když se nad tím trochu zamyslím?  

1. Nesnažte se být za každou cenu cool a vykašlete se na moderní trendy, které vaše publikum netankuje! K čemu vám je super vymazlená mobilní appka, když jí nikdo nenajde a nikdo nestáhne? Ono to totiž výrobou aplikace všechno teprve začíná! Dostat pak appku k vašim zákazníkům/čtenářům/návštěvníkům je o dost těžší...

2. Nestačí náhodou vašim návštěvníkům pohodlný a aktualizovaný web? 
Proč, sakra, investovat do aplikace - nedejbože více aplikací, když stejnou (né-li lepší) službu odvede dobře udělaný web? Jestli chcete za každou cenu něco "mobilního", nechte programátora udělat web responzivně! Zařídí to "stejnou parádu", ale vyjde to na pár korun.  

3. Přijde kvůli "vymazlené mobilní aplikaci" na festival více lidí? Těžko!
Místo nesmyslného vyhazování prostředků za různé aplikace, promotérům doporučuji, aby finance raději investovali do neotřelých a zajímavých headlinerů. Přecijen kapela, která v cizině "letí", zajisté přitáhne i publikum. A o to tu snad jde, ne? Navíc se o tom dá kdykoliv něco napsat. Což se o "vycucaných" tiskovkách o blbých aplikacích, říct fakt nedá!

Jasně, možná text vyzní zbytečně skepticky a někomu appky fungují. Já tomu ale v kulturní branži moc nevěřím. Přecijen se tu každý den setkávám s nářky "nejsou peníze", "pojďme to vybarterovat", "tohle mi neschválí" apod. Takže promotéři, než za něco uvalíte hromadu peněz, zastavte se a pořádně to promyslete! Moderní trendy jsou fajn, ale odsud posud!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Máte k tomu něco? Napište to...